| 
 TUDATTALAN, ÉS ÉRZELMI ALAPÚ DÖNTÉSEK 
 A legújabb neurológiai vizsgálatok (MRI mágneses rezonanciamérések) alapján a kutatók azt a következtetést vonták le, hogy az emberi döntések jelentős része (75-80%-a) tudattalan, automatikus és érzelmi alapú. 
 A spanyol Audi és a világ egyik vezető szemkamerát gyártó cégének (Tobii) közös kutatásából kiderült, hogy a gépkocsi vezetésekor az idő, jelentős részét (főleg megszokott útvonalon) „robot pilóta” üzemmódban „töltjük”, vagyis fogalmunk sincs, hogy mi történt velünk út közben. 
 A vezetés közbeni események nem tudatosulnak bennünk, vagyis úgy tűnik, hogy a neurológiai kutatások eredményei kiterjeszthetőek a gépkocsi vezetés döntési folyamataira is, vagyis vezetés közben a „robot pilóta” állapotot a döntési folyamat tudattalan, automatikus és érzelmi alapú folyamatai determinálják. | 
 
 | 
| 
 
 VAJON EZ A TÉNY MILYEN BALESETBIZTONSÁGI KOCKÁZATOT REJT MAGÁBAN? 
 Amennyiben a rendőrség által megadott baleseti okok szerinti megoszlását vizsgáljuk, azt tapasztaljuk, hogy a 15 827 esetből 14 522 alkalommal (91,8%) a járművezető volt a hibás. 
 Ez a balesetbiztonsági kockázat csökkenthető? A szemkamerás próbamérések (a tudattalan nézések statisztikai kiértékelése alapján) arra mutatnak rá, hogy a gyakorlott vezetők esetében is pl. a KRESZ tábláknak csak mintegy 10-15%-a kerül vezetés közben figyelembe. Egy baleseti kockázati helyzet felméréséhez és elkerüléséhez alapvetően négy tevékenység megléte szükséges: 
 
 Az érzékelés alapfeltétele, hogy ránézzünk arra a dologra, amit érzékelni szeretnénk. Az érzékelés egy fiziológiai folyamat, melynél az adott érzékszervből inger érkezik az agyba. Vezetés esetében a legfontosabb érzékszerv a szem (látás), vagyis a szemből érkező ingerek agyi feldolgozása az észlelés. Abban az esetben, ha nem történik érzékelés (nem nézünk rá valamire) annak agyi feldolgozása sem történhet meg, vagyis észlelés sem következhet be, így a baleseti kockázati helyzet felméréséhez, ill. elkerüléséhez szükséges információk nem állnak rendelkezésre. | |
| A SZEMKAMERÁS VEZETÉSBIZTONSÁGI VIZSGÁLATOK CÉLJE ÉS REREDMÉNYE 
 A szemkamerás vezetésbiztonsági vizsgálatok segítségével a gépkocsivezető vezetés közbeni tudattalan döntési folyamataiba belelátunk, az eredményeket felvett standard adatokkal összevetve (nagy gyakorlattal rendelkező vezetők vezetéséből olyan adatbázis átlag képzése, melyhez hasonlítható a pillanatnyilag mért vezető adata) meghatározható a gépkocsivezető tudattalan vezetésbiztonsági kockázata és annak összetevői, megmondható, hogy milyen területen kell fejlesztenie magát. A mérésekkel bizonyítsuk a vezető által nem felismerhető (nem tudatosult), vezetésében kockázati tényezőként megjelenő vezetéstechnikai problémákat, ezek feltárásával tudatosítsuk és ezáltal feloldhatóvá tegyük ezeket, személyre szabottan (amiről nem tudunk, azon nem tudunk változtatni!) 
 
 
 | |
| LEHETŐSÉGEK 
 Egy baleseti kockázati helyzet felméréséhez és elkerüléséhez alapvetően négy tevékenység megléte szükséges: 
 
 A zárt terű tanpályák arra adnak lehetőséget, hogy különböző baleseti helyzeteket biztonságos körülmények között szimuláljanak, és azok érzékelését, észlelését, megértését, és a megfelelő cselekvési sor legoptimálisabb végrehajtását begyakorolják. 
 |  | 
| 
 ÉRZÉKELÉS 
 Az érzékelés egy fiziológiai folyamat, melynél az adott érzékszervből inger érkezik az agyba. Vezetés esetében a legfontosabb érzékszerv a szem (látás), vagyis a szemből érkező ingerek agyi feldolgozása az észlelés. Abban az esetben, ha nem történik érzékelés (nem nézünk rá valamire) annak agyi feldolgozása sem történhet meg, vagyis észlelés sem következhet be, így a baleseti kockázati helyzet felméréséhez, ill. elkerüléséhez szükséges információk nem állnak rendelkezésre. | |
| 
 MEGOLDÁS A SZITUÁCIÓRA 
 A tanpályás szimulációk esetében - az oktatók általános véleménye szerint - a szimulált baleseti szituációk csak abban az esetben oldhatóak meg, ha a nézés (tekintet orientáció) „nem tapad rá” a kiváltó okra, hanem a lehetséges elkerülési, megoldási lehetőségeket keresi. A szemkamera alkalmazásával a nézési orientációk láthatóvá válnak, így az oktató azonnal érzékeli, ha a vezető nézése nem a megfelelő helyre történik, ennek eredményeként a begyakorlási folyamat gyorsabbá és hatékonyabbá válik. 
 
 | |